Clubhistorie

Oude foto

HSV De Zuidvogels is opgericht in 1928 door een groepje jongelui, die allemaal voetballiefhebber waren. Omdat er vroeger in de Noorderbuurt van Huizen al een voetbalvereniging bestond, genaamd Huizen (het huidige SV Huizen) richtten de jongelui in de Zuiderbuurt van Huizen de club Zuidvogels op.

Kleedkamers waren er niet en de spelers waren aangewezen op een tolhuis. Ook waren er nog geen trainers, dus trainde men met elkaar.

In 1952 werd de naam Zuidvogels omgedoopt in HSV De Zuidvogels, de naam die tot op de dag van vandaag nog altijd wordt gebruikt. De club was in 1962 inmiddels uitgegroeid tot 400 leden en in 1963 werd door eigen leden een fraai nieuw clubhuis gebouwd, dat in de loop der jaren een aantal malen is uitgebreid en gerenoveerd.

Ook werd respectievelijk in 1967 en 1968 een honkbal- en softbalvereniging opgericht, maar deze moesten, wegens ruimtegebrek, 5 jaar later noodgedwongen verhuizen naar een eigen accommodatie. Deze vereniging draagt nog steeds de naam De Zuidvogels.

In 1969 onstond de afdeling bridge, welke afdeling nog steeds bestaat en gebruik maakt van de kantine voor de bridge-avonden.

Door de bebouwing van de nieuwe wijk De Oostermeent werd het aantal inwoners van Huizen bijna verdubbeld. Ook het aantal leden van Zuidvogels nam toe en een jeugdbestuur werd in 1972 opgericht om de snelle groei in goede banen te leiden.

Er werden betaalde trainers aangesteld, wat mede resulteerde in het feit dat onze jeugdteams nog altijd beschouwd worden als gerenommeerde tegenstanders.

De jeugd is meerdere malen kampioen geworden in 't Gooi in de afgelopen jaren en alle selectieteams spelen in 1e/2e klasse of de hoofdklasse.

In 1994 speelde het 1e team van Zuidvogels in de 4e klasse. In 1995 promoveerde zij naar de 3e klasse en vervolgens in 1998 naar de 2e klasse.

In 2001 bereikte het 1e team van Zuidvogels de 1e klasse.

In 2006 werd promotie naar de Hoofdklasse op een haar na gemist. In de laatste seconden van de wedstrijd tegen DOS ging het mis!

In het seizoen 2016-2017 eindigde Zuidvogels op een derde plaats, nadat het eerder dat seizoen al de eerste periodetitel had behaald. In de nacompetitie werd de eerste ronde gewonnen. In de finaleronde werd zowel thuis (2-0) als uit (0-1) van Flevo Boys gewonnen, waarna eindelijk promotie naar de Hoofdklasse werd bereikt.

Zuidvogels heeft op dit moment 73 teams. We zijn daarmee niet alleen de grootste voetbalclub van Huizen, maar behoren ook tot de grootste clubs van 't Gooi en omstreken.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!